ההגדרה של מזון מעובד מתייחסת למזון טבעי שעבר תהליכים שונים לצורך הכנתו (עיבוד) כמו הרתחה, קלייה, חיתוך, ייבוש, קירור, הקפאה, סחיטה וכו'. כך למעשה ניתן לומר כי סלט ירקות נחשב לסוג של מנת מזון מעובדת, כיוון שהירקות המרכיבים את הסלט עברו תהליכי עיבוד שונים (חיתוך) וכן הוספה של שמן ותבלינים כדי ליצור מנת סלט לאכילה.

האם מזון מעובד אינו בריא לצריכה?

מאז ומעולם ההמלצה לצריכת מזונות בריאים הייתה קשורה לאכילה של חומרי גלם כמה שיותר טבעיים וטריים, כך שהערכים התזונתיים של מזונות אלו ישמרו ויכנסו לגופנו ויתרמו לתחושת השובע והבריאות של הגוף. יחד עם זאת יש לזכור כי לא כל המזונות ניתנים לאכילה במצבם הגולמי, ולכן כמעט כל מזון צריך לעבור תהליכי עיבוד שונים כדי שיהיה ראוי ובמיוחד טעים לאכילה.

כך לדוגמא צריכה של מנה המכילה את כל אבות המזון המומלצים כמו חלבון, פחמימה, שומן וסיבים תזונתיים צריכה להיעשות על ידי בישול והכנה של חומרי גלם שונים אליהם מתווספים תבלינים, סוכר, שמן וכו' – וכך למעשה עולה הצורך בעיבוד המזון לצורך אכילתו.

איזה סוג מזון לא מומלץ לצרוך?

כאמור, מזון מעובד הוא בריא ומומלץ לצריכה, אך יש להבדיל בין מזון מעובד למזון שהוא אולטרה מעובד. מזונות אולטרה מעובדים נחשבים למזונות תעשייתיים ולא מומלצים לצריכה, כיוון שסוגי מזונות אלו עוברים תהליכי עיבוד כימיים רבים ומורכבים לרוב ממוצרים המכילים סוכר, שומן, שמן וחלבון ומינימום מרכיבים טבעיים ולכן הערכים התזונתיים שלהם נמוכים בהתאם ולא תורמים לבריאות הגוף.

מזון אולטרה מעובד הינו לרוב מזון השייך לקטגוריות החטיפים, שתייה מתוקה, דגני בוקר, אבקות מרק מוכן וגם חלק מהאוכל המוכן שמזמינים ממסעדות. לכן כדאי להזמין אוכל בריא עד הבית, ממטבחים מקצועיים המתחייבים להכנת מזונות בריאים מחומרי גלם טבעיים בלבד.